Wednesday, February 11, 2009

PASAR MALAM

suatu petang, taktala kanak2 riang baru sahaja mahu bersiap2 ke padang,
tiba2......................aku terasa sangat lapar.

lantas aku berfikir.... 'hmm kalau pegi pasar malam ni pun best gak ni'

lantas aku pun mencapai kunci kereta BMW (nama manja kete kancil aku) lalu pergi ke disko, eh bukan, pasar malam.

aku nak cari ayam percik, tapi tak de la pulak.

frust gile aku.

aku pun menerus kan perjalanan......

tiba2 aku rase cm nk beli lemang (cewah! cam nak raye plak)

aku sangat pelik dengan harga yang di pampang kan.
begini bunyi nya :

1 POTONG = 30 SEN
2 POTONG = 50 SEN
3 POTONG = RM 1


aih, ape kejadahnye harge macam ni. selalu kalau aku bli kuih,

1 BIJI = 40SEN

3 BIJI = RM1


haaaa.. yang ni baru betul! baru la logik.


aku pun betanya kat makcik tu, 'makcik.. btol ke harge kuih ni?'
makcik tu cakap, 'btol la dik oiii, makcik x tipu kamu aihhh'.

aku pun angguk je la smbil berkata dalam hati, 'cmni baik aku beli 2 2'

aku pun beli la 4 potong lemang (bayar asing2, 2 2) dah menerus kan perjalanan.

on da way nak patah balik, aku beli lagi 8 lemang secara beregu lantas ku sedekah kan kepada kanak2 riang di padang itu..

sekiaannn.. salaaammm!!!

moral of da story : belajar lah mengira sebelum memulakan perniagaan, ye makcik.

No comments:

Post a Comment

related post

Related Posts with Thumbnails

Post Melalui Email PERCUMA!

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda :

Masukkan Email anda di sini:

Delivered by gadis-comel